cathrinsmat

Direktlänk till inlägg 31 juli 2016

Tortellinigratäng

Av cathrinsmat - 31 juli 2016 14:00

Den här rätten har hängt med länge hemma hos mig och är alltid lika populär. Jag använder färsk tortellini i det här receptet vilket gör att rätten går snabbt att tillaga. Följande ingredienser behövs till fyra personer. 


2 pkt färsk tortellini (jag valde tortellini fylld med ricotta och spenat)

2 pkt bacon

1 purjolök

200 gram färska champinjoner

2 dl grädde

en skvätt balsamvinäger

svartpeppar

flingsalt

paprikakrydda

150 gram riven buffelmozarella

50-100 gram riven parmesan


1. Strimla bacon och stek i en torr stekpanna tills baconet börjar bli krispigt. Tillsätt finhackad purjolök och champinjonerna skurna i mindre bitar och låt steka ihop ordentligt tills champinjonerna mjuknar. 

2. Koka tortellinin i rikligt med saltat vatten någon minut kortare än vad anvisningen på paketet säger. 

3. Häll grädde över baconblandningen och smaka av med balsamvinäger, svartpeppar, flingsalt och paprikakrydda. 

4. Häll upp tortellinin i en ugnsfast form och strö över den rivna mozarellaosten. Häll såsen över tortellinin och avsluta med att strö över den rivna parmesanosten. 

5. Grädda gratängen i 225 grader i ca 10 minuter.


Strö förslagsvis över färsk basilika och färsk oregano innan servering och servera gratängen tillsammans med en god sallad!


Smaklig spis!

//C


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cathrinsmat - 25 mars 2017 10:57


Igår lagade jag för första gången färska vårrullar till middag, jag har ätit det några gånger tidigare och tycker att det är en smakrik och fräsch rätt. Rätten kräver en del förberedelser och bör ätas direkt när de är klara för att bevara sin fräschö...

Av cathrinsmat - 19 juli 2016 14:12


    Det här är en rätt som är ganska tidskrävande då såsen behöver puttra i 40 minuter. Men det är väl värt mödan för resultatet blir helt suveränt gott. Här kommer receptet som räcker till 4 personer:    4-5 kycklingfiléer salt svartpep...

Av cathrinsmat - 10 juli 2016 15:28


Blåmusslor är relativt billigt men känns ändå lite lyxigt. Den här pastarätten går dessutom snabbt att tillaga och resultatet blir supergott. Chilimängden går lätt att anpassa och tänk på att slänga bort de musslor som inte öppnar sig vid tillagning....

Av cathrinsmat - 7 juli 2016 21:03


Ikväll åt vi lammkotletter med chevrecreme tillsammans med en sallad som bland annat bestod av isbergssallad, chevreost och jordgubbar. Riktigt god och snabblagad mat som passar perfekt på sommaren. Ikväll lagade jag mat till mig och sonen och använd...

Av cathrinsmat - 2 juli 2016 10:44


Igår åt vi helstekt fläskfilé och ugnsbakade tomater med en god sås till som bland annat innehåller schalottenlök, whiskey, fond och grädde. Jag tycker att fläskfilén blir mycket saftigare och godare när man steker den hel än i skivor. Följande ingre...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards