cathrinsmat

Direktlänk till inlägg 10 juli 2016

Spaghetti med vitlök- och chilifrästa musslor

Av cathrinsmat - 10 juli 2016 15:28

Blåmusslor är relativt billigt men känns ändå lite lyxigt. Den här pastarätten går dessutom snabbt att tillaga och resultatet blir supergott. Chilimängden går lätt att anpassa och tänk på att slänga bort de musslor som inte öppnar sig vid tillagning. För fyra personer behövs följande:

Spaghetti
Blåmusslor, 1 nät, gärna eko
2 Schalottenlök
2 röda chili
2 vitlöksklyftor
500 gram krossade tomater
2 msk fiskfond
1 dl grädde
Bladpersilja
Flingsalt
Svartpeppar
Smör eller olivolja att steka i

1. Tvätta musslorna ordentligt, släng de trasiga.
2. Koka spaghetti för fyra personer.
3. Fräs finhackad schalottenlök, chili och vitlök i olivolja eller smör.
4. Tillsätt krossade tomater, fond och musslorna och låt sjuda ca 5 min tills musslorna öppnat sig.
5. Späd med grädde och smaka av såsen med flingsalt och svartpeppar, avsluta med att strö över bladpersilja.
6. Lägg upp spaghetti direkt på tallrikarna och häll över musslor och sås samt garnera med extra bladpersilja.

Servera och njut tillsammans med vitlöksbröd och ett gott glas vin.

//C

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cathrinsmat - 25 mars 2017 10:57


Igår lagade jag för första gången färska vårrullar till middag, jag har ätit det några gånger tidigare och tycker att det är en smakrik och fräsch rätt. Rätten kräver en del förberedelser och bör ätas direkt när de är klara för att bevara sin fräschö...

Av cathrinsmat - 31 juli 2016 14:00


Den här rätten har hängt med länge hemma hos mig och är alltid lika populär. Jag använder färsk tortellini i det här receptet vilket gör att rätten går snabbt att tillaga. Följande ingredienser behövs till fyra personer.    2 pkt färsk tortellini...

Av cathrinsmat - 19 juli 2016 14:12


    Det här är en rätt som är ganska tidskrävande då såsen behöver puttra i 40 minuter. Men det är väl värt mödan för resultatet blir helt suveränt gott. Här kommer receptet som räcker till 4 personer:    4-5 kycklingfiléer salt svartpep...

Av cathrinsmat - 7 juli 2016 21:03


Ikväll åt vi lammkotletter med chevrecreme tillsammans med en sallad som bland annat bestod av isbergssallad, chevreost och jordgubbar. Riktigt god och snabblagad mat som passar perfekt på sommaren. Ikväll lagade jag mat till mig och sonen och använd...

Av cathrinsmat - 2 juli 2016 10:44


Igår åt vi helstekt fläskfilé och ugnsbakade tomater med en god sås till som bland annat innehåller schalottenlök, whiskey, fond och grädde. Jag tycker att fläskfilén blir mycket saftigare och godare när man steker den hel än i skivor. Följande ingre...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Skapa flashcards