cathrinsmat

Alla inlägg under december 2014

Av cathrinsmat - 30 december 2014 22:16

Ikväll slängde jag ihop en sallad med granatäpple och bulgur som jag serverade med stekt halloumi och kyckling. Trots få ingredienser och knapp tid blev resultatet mycket gott.

1. Koka två portioner bulgur och låt svalna något.
2. Skär fyra kycklingfiléer i mindre bitar, salta och peppra och låt steka i smör tillsammans med en pressad vitlöksklyfta tills kycklingen har en fin yta och är genomstekt.
3. Skiva två paket halloumi och stek i lite olivolja tills de blir gyllene.
4. Blanda olika sorters grönsallad med små plommontomater, bulgur och granatäppelkärnor på ett stort salladsfat.
5. Servera salladen tillsammans med den stekta kycklingen och halloumiosten samt en god dressing.

Smaklig spis!

//C

Av cathrinsmat - 23 december 2014 20:38

Så här dan före dopparedan har jag gjort en suppersnabb sillinläggning, picklat rödlök och lagat Janssons frestelse. Här på bloggen lägger jag ut recepten på sillen och rödlöksinläggningen. För dig som inte hunnit göra din egna sill ännu så är det inte försent, håll till godo!

Skärgårdssill
1 förp 5-minuterssill
1 dl majonäs
1,5 dl gräddfil
Drygt 0,5 burk röd caviar (75 g)
0,5 dl finhackad dill
0,5 dl finhackad gräslök
0,5 krm salt
0,5 krm svartpeppar

1. Rör ihop alla ingredienser förutom sillen i en bunke, krydda med salt och peppar.
2. Skölj sillen i kallt vatten och skär den i mindre bitar och blanda ner i röran.
3. Häll upp sillen i en fin burk/skål och servera.


Picklad rödlök
2 rödlökar
1 dl ättika
2 dl strösocker
3 dl vatten

1. Rör ihop ättika, socker och vatten och rör tills sockret lösts upp sig.
2. Skiva rödlökarna fint och strö ner i en skål.
3. Häll lagen över rödlöken och låt stå några timmar i kylskåpet innan servering.

Med dessa enkla snabba recept vill jag önska er alla en riktigt God Jul!

Kram C


Av cathrinsmat - 21 december 2014 15:03

 


I år har jag för första gången gjort min egen senap till julbordet. De här recepten är väldigt enkla och kräver inte allt för många ingredienser som dessutom bara rörs ihop. Här följer recepten till en lite sötare och en starkare senap. 


Honungssenap

1 dl senapspulver

1 dl strösocker

1,5 msk honung

2 msk kaffe

1 msk ättikssprit


Tabascosenap

1 dl senapspulver

1 dl farinsocker

1,5 tsk tabasco

2,5 msk kaffe

1 msk ättikssprit


Rör ihop ingredienserna i en varsin bunke och häll sedan upp senapen i fina krus, skålar eller burkar. För bästa resultat låt senapen stå i kylen minst ett dygn innan den serveras den får då en rundare och godare smak. 


Ska man inte fira jul hemma så varför inte ta med ett krus egentillverkad senap istället för en julblomma? Det kommer garanterat att uppskattas!


Kram C

Av cathrinsmat - 21 december 2014 13:10

Köttbullar har en självklar plats på julbordet tycker jag. Till jul brukar jag tillsätta finhackad rödlök och krydda köttbullesmeten med malda nejlikor för att få en mer julig smak. Här följer receptet:

Ingredienser:
1 kg köttfärs
2 dl mjölk
1 dl ströbröd
2 ägg
2,5 tsk salt
3 krm svartpeppar
1 finhackad rödlök
1-2 krm malda nejlikor

1. Häll i mjölken i en stor bunke och rör ner ströbrödet. Låt stå tills röran tjocknar, ca 10 min.
2. Rör i övriga ingredienser och blanda väl.
3. Rulla köttbullar och lägg dem på vattensköljda skärbrädor. Jag fick ut lite drygt hundra köttbullar av smeten.
4. Stek köttbullarna i omgångar ca 7 minuter åt gången. Jag stekte köttbullarna i smör då jag tycker att det blir godast.

Om ni inte tycker om smaken av malda nejlikor så byt ut mot mald kanel eller kardemumma. Svartpeppar kan även bytas ut mot kryddpeppar för den som önskar!

Lycka till!

Kram C

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards