cathrinsmat

Alla inlägg den 11 januari 2014

Av cathrinsmat - 11 januari 2014 20:21

 


Detta smakrika och goda recept hittade jag i tidningen "Allt om mat" som jag prenumererar på. Jag är beredd att säga att detta är ett av de mest välsmakande recept som jag lagt ut på min blogg. Det krävs en hel del moment i förberedelserna till middagen men själva tillagningen går snabbt, jag uppskattar att det tar ca 60 min allt som allt. Följande ingredienser behövs till 4 personer:


250 gram skinkschnitzel

300 gram nötfärs (originalreceptet säger blandfärs men jag tog nötfärs)

4 morötter

250 gram pak soi eller salladskål

4 salladslökar

180 gram färska böngroddar

Färsk koriander

1 lime

1/2 msk solrosolja

1/2 tsk salt


Marinad:

1/2 citrongräs

2 vitlöksklyftor

4 msk asiatisk fisksås

3 msk strösocker

2 tsk chiliflakes

2 msk rapsolja


Dressing:

2 vitlöksklyftor

2 msk asiatisk fisksås

2 msk strösocker

1 msk pressad lime

1 dl vatten

2 tsk chili flakes

3 msk hackad koriander


1. Hacka citrongräset i mycket små bitar och blanda med resterande ingredienser till marinaden.

2. Skär skinkschnitzlarna i tunna strimlor och blanda med hälften av marinaden. Blanda färsen med resterande marinad och forma 12 tunna biffar. Lägg allt kött i kylen en stund.

3. Skala morötterna och skär 3 st i stavar och finhacka 1. Skär pak soi och salladslök i lite mindre bitar. Skölj groddarna och blanda dem med olja och salt.

5. Skala och finhacka 2 vitlöksklyftor och blanda med den hackade moroten samt övriga ingredienser till dressingen i en fin skål.

6. Stek köttet snabbt i en stekpanna, ca 2 min. Ta upp och lägg på ett stort serveringsfat. Stek färsbiffarna ca 3 min per sida.

7. Koka nudlarna enligt anvisningar på paketet. Förväll pak soi, morotsstavar och salladslök ca 3 min i lättsaltat vatten. Låt grönsakerna rinna av och lägg upp dem tillsammans med groddarna, köttet och färsbiffarna på ett serveringsfat.

8. Servera kött och grönsaker tillsammans med nudlar, lime, koriander och den goda dressingen som med fördel skedas över anrättningen direkt på tallriken.


Hoppas att ni vågar er på denna rätt som verkligen är supergod!


En fortsatt trevlig lördagskväll önskar jag er alla.


//C





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards