cathrinsmat

Alla inlägg den 2 januari 2014

Av cathrinsmat - 2 januari 2014 11:03

Jag hoppas att ni alla har en härlig start på det nya året. Jag tänkte starta året på bloggen med att lägga ut ett recept på en fräsch oemotståndlig cheesecake som jag bakade på Nyårsafton då vi stod för desserten på nyårsfesten. Det bästa med denna cheesecake är att den är lättlagad och svår att misslyckas med tycker jag. Jag gjorde två stycken till nyårsafton som jag dekorerade med färska hallon och blåbär, citronmeliss och en chokladstjärna kvällen till ära :-). Räkna med att en cheesecake räcker till ca 10 bitar då den är väldigt dryg. Här kommer receptet:


Botten:

10 digestivekex

50 gram rumsvarmt smör

1 msk socker

2 tsk maizena


Fyllning:

600 gram philadelphiaost

1 dl florsocker

3 ägg

200 gram vit choklad


1. Förbered en springform genom att klämma fast ett smörpapper/bakplåtspapper mellan botten och kanter. 

2. Skär smöret i kuber och häll ner tillsammans med smulade kex, socker och maizena i en matberedare/mixer och kör så att allt blandas ordentligt. Häll blandningen i springformen och platta till ordentligt.

3. Smält chokladen i micron på en djup tallrik. Var försiktig så att inte chokladen blir bränd, jag brukar köra 30 sek i taget på 350 w och röra om ordentligt mellan varven.

4. Blanda samman philadelphiaost, florsocker och ägg i en mixer så att det blandas ordentligt. Rör sedan i den smälta chokladen och häll omedelbart fyllningen ovanpå kexbottnen.

5. Grädda i 150 grader ca 55 minuter.

6. Låt kakan svalna helt innan den garneras med färska bär.


God fortsättning på det nya året!


//C

 


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards