cathrinsmat

Alla inlägg den 15 april 2013

Av cathrinsmat - 15 april 2013 18:43

Nu äntligen är vi på bättringsvägen. Efter en helg+måndag med sjukdom så blir det jobb och skola för i alla fall två av oss imorgon.


Kvällens middag blev mjölkstuvade makaroner och hemtrillade köttbullar. Den här rätten är inte alls särskilt avancerad men uppskattad i min familj. Just mjölkstuvade makaroner var en av mina favoriträtter som barn och jag får en känsla av att det är lite av en bortglömd rätt idag. Köttbullarna brukar jag krydda med salt, svartpeppar, ingefära och garam masala. Här följer receptet som är baserat på 4 personer:


Mjölkstuvade makaroner:
5 dl makaroner, gärna gammaldags idealmakaroner
1 l standardmjölk
1 tsk salt


Köttbullar:
500 gram köttfärs
3 msk finhackad gul lök
1,5 dl mjölk
4 msk ströbröd
1 ägg
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 krm mald ingefära
2 krm garam masala
Smör att steka i


Gör så här:
1. Koka upp mjölken i en kastrull med teflonbeläggning, var försiktig så att mjölken inte bränner fast. Tillsätt salt och makaroner och låt småputtra i 20-25 minuter, rör om då och då.
2. Blanda mjölk med ströbröd och kryddor i en bunke och låt svälla en stund.
3. Blanda ner ägg, lök och köttfärs i ströbrödsblandningen och rör ihop till en smidig smet.
4. Rulla köttbullar och lägg på ett vattensköljt skärbräde. Stek köttbullarna i smör i omgångar i en stekpanna tills de är gyllenbruna runt om och helt genomstekta.


Jag brukar få ut ca 40 köttbullar av detta recept. Servera gärna riven muskotnöt samt lite ketchup för den som vill som tillbehör samt några grönsaker.


Trevlig måndagskväll!


//C



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Skapa flashcards