cathrinsmat

Direktlänk till inlägg 9 februari 2013

Hemmagjord jordnötssås

Av cathrinsmat - 9 februari 2013 19:57

Chicken Satay äter många på Thai-restaurangen, det vill säga kyckling med jordnötssås. Att göra sin egen jordnötssås är inte alls svårt. Följande ingredienser behövs till en sås som gott och väl räcker till 4 portioner:


5 msk jordnötssmör
Ca 200 gram kokosmjölk
1/2 dl sweet-chilisås
Ca 4 cm färsk ingefära, finriven
3 vitlöksklyftor, pressade
1 tsk chiliflakes


Blanda jordnötssmör, kokosmjölk och sweet-chilisås i en kastrull och värm försiktigt. Blanda i riven ingefära, pressad vitlök och chiliflakes. Servera till kyckling eller räkor.


Vi åt kyckling till som var marinerad i teriyakisås och sedan stekt i grillpanna, mycket gott!


Trevlig lördagskväll!


//C

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cathrinsmat - 25 mars 2017 10:57


Igår lagade jag för första gången färska vårrullar till middag, jag har ätit det några gånger tidigare och tycker att det är en smakrik och fräsch rätt. Rätten kräver en del förberedelser och bör ätas direkt när de är klara för att bevara sin fräschö...

Av cathrinsmat - 31 juli 2016 14:00


Den här rätten har hängt med länge hemma hos mig och är alltid lika populär. Jag använder färsk tortellini i det här receptet vilket gör att rätten går snabbt att tillaga. Följande ingredienser behövs till fyra personer.    2 pkt färsk tortellini...

Av cathrinsmat - 19 juli 2016 14:12


    Det här är en rätt som är ganska tidskrävande då såsen behöver puttra i 40 minuter. Men det är väl värt mödan för resultatet blir helt suveränt gott. Här kommer receptet som räcker till 4 personer:    4-5 kycklingfiléer salt svartpep...

Av cathrinsmat - 10 juli 2016 15:28


Blåmusslor är relativt billigt men känns ändå lite lyxigt. Den här pastarätten går dessutom snabbt att tillaga och resultatet blir supergott. Chilimängden går lätt att anpassa och tänk på att slänga bort de musslor som inte öppnar sig vid tillagning....

Av cathrinsmat - 7 juli 2016 21:03


Ikväll åt vi lammkotletter med chevrecreme tillsammans med en sallad som bland annat bestod av isbergssallad, chevreost och jordgubbar. Riktigt god och snabblagad mat som passar perfekt på sommaren. Ikväll lagade jag mat till mig och sonen och använd...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Skapa flashcards