cathrinsmat

Direktlänk till inlägg 29 januari 2013

Tekakor med havregryn

Av cathrinsmat - 29 januari 2013 18:37

Att baka eget bröd behöver inte vara speciellt krångligt. Periodvis bakar jag eget matbröd och här kommer ett recept på goda fiberrika tekakor som innehåller havregryn. Jag använder alltid fiberberikade havregryn då jag tycker att det är godare än de traditionella.


Till ca 16 tekakor behövs:


0,5 liter vatten
2,5 dl havregryn
50 gram margarin
50 gram jäst
2 msk socker
1 tsk salt
10 dl vetemjöl


Gör så här:
1. Koka upp vattnet och häll det över havregrynen i en degbunke.
2. Klicka ner smöret i degbunken så att det smälter och vänta en stund tills blandningen är fingervarm, 37 grader. Smula då i jästen.
3. Häll i övriga ingredienser och arbeta ihop till en deg.
4. Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i 2 längder. Skär varje längd i åtta bitar och rulla till släta bullar. Platta ut dem med handen till ca 10 cm i diameter.
5. Lägg kakorna på bakplåtsklädda plåtar och nagga dem med en gaffel. Låt dem jäsa övertäckta ca 30 minuter.
6. Grädda tekakorna mitt i ugnen, 225 grader i 5-6 minuter.


Tekakorna är godast nybakade. Ett tips är att frysa in tekakorna när de svalnat och sedan ta fram och värma dem i ugnen när du blir sugen, smakar då så gott som nybakade. :-)


//C

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cathrinsmat - 25 mars 2017 10:57


Igår lagade jag för första gången färska vårrullar till middag, jag har ätit det några gånger tidigare och tycker att det är en smakrik och fräsch rätt. Rätten kräver en del förberedelser och bör ätas direkt när de är klara för att bevara sin fräschö...

Av cathrinsmat - 31 juli 2016 14:00


Den här rätten har hängt med länge hemma hos mig och är alltid lika populär. Jag använder färsk tortellini i det här receptet vilket gör att rätten går snabbt att tillaga. Följande ingredienser behövs till fyra personer.    2 pkt färsk tortellini...

Av cathrinsmat - 19 juli 2016 14:12


    Det här är en rätt som är ganska tidskrävande då såsen behöver puttra i 40 minuter. Men det är väl värt mödan för resultatet blir helt suveränt gott. Här kommer receptet som räcker till 4 personer:    4-5 kycklingfiléer salt svartpep...

Av cathrinsmat - 10 juli 2016 15:28


Blåmusslor är relativt billigt men känns ändå lite lyxigt. Den här pastarätten går dessutom snabbt att tillaga och resultatet blir supergott. Chilimängden går lätt att anpassa och tänk på att slänga bort de musslor som inte öppnar sig vid tillagning....

Av cathrinsmat - 7 juli 2016 21:03


Ikväll åt vi lammkotletter med chevrecreme tillsammans med en sallad som bland annat bestod av isbergssallad, chevreost och jordgubbar. Riktigt god och snabblagad mat som passar perfekt på sommaren. Ikväll lagade jag mat till mig och sonen och använd...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Skapa flashcards