cathrinsmat

Direktlänk till inlägg 12 januari 2013

Tre-rätters

Av cathrinsmat - 12 januari 2013 20:38

Ikväll blir det trerätters till middag. Middagen har influenser från Sverige, Indien och USA. Förrätten har dottern valt, varmrätten maken och desserten sonen. Här kommer menyn i sin helhet:


Förrätt: Kantarelltoast
Varmrätt: Rogan Josh, Indisk lammgryta
Dessert: Cheescake med hallon


Till kantarelltoasten behövs:
400 gram kantareller
2 dl vispgrädde
1 msk soja
Salt och peppar
4 skivor formfranska
Västerbottenost


Skär kantarellerna i bitar och stek i smör tills det börjar knäppa om dem. Späd med grädden och låt puttra tills det tjocknar. Häll i soja och kryddor och servera på kantskuren rostad formfranska. Hyvla över västerbottenost.


Lammgrytan innehållet många olika kryddor. Vi är stora fan av indisk mat och min man har direktimporterat kryddor från Indien så vi har de flesta hemma. Jag kommer inte ihåg var jag hittade det här receptet men de här ingredienserna behövs till grytan:


2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 msk ingefära
0,5 dl vatten
ca 1 kg lammkött i tärningar, jag använde lammstek
2 kanelstänger
10 kardemummakapslar, krossade
5 kryddnejlikor
10 svartpepparkorn
2 tsk malen spiskummin
1 tsk gurkmeja
0,5 tsk cayennepeppar
2 tsk malen koriander
2 tsk garam masala
1 msk paprikapulver
1,5 dl turkisk yoghurt + till servering
1 msk tomatpuré
2 lagerblad
1 kycklingbuljongtärning
3 dl vatten


Mixa med en mixerstav hackad lök, vitlök och ingefära med vatten till en puré.
Bryn köttet, lite åt gången, och lägg åt sidan.
Fräs resterande kryddor i olja tills det kommer härliga dofter. Tillsätt lökpurén och fräs tills löken fått fin färg. Häll i köttet och rör om ordentligt. Tillsätt yoghurt i omgångar under omrörning. Koka 3-4 minuter. Häll i tomatpuré, vatten och buljongtärning. Lägg på lock och låt sjuda tills köttet blivit riktigt mört, 1-2 timmar beroende på hur stora köttbitarna är.


Servera grytan med basmatiris och/eller naan. Jag bakade egna förenklade naan och då behövs:


4-5 dl vetemjöl
2 dl turkisk yoghurt
0,5 tsk salt


Samtliga ingredienser rörs ihop till en deg som delas i 8 delar. Varje del kavlas ut till en rundel ca 10-15 cm i diameter. Rundlarna steks i olja eller smör i en stekpanna några minuter på varje sida.


Receptet till cheescaken är hämtat ur en trevlig kokbok som bara innehåller desserter som heter "Sött, Sweet, Dolce". Foton på alla rätter samt på receptet till desserten kan ni se nedan. Hoppas att ni kan läsa receptet ordentligt annars får ni höra av er.


En trevlig fortsättning på helgen önskar jag er alla!


Kram C

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cathrinsmat - 25 mars 2017 10:57


Igår lagade jag för första gången färska vårrullar till middag, jag har ätit det några gånger tidigare och tycker att det är en smakrik och fräsch rätt. Rätten kräver en del förberedelser och bör ätas direkt när de är klara för att bevara sin fräschö...

Av cathrinsmat - 31 juli 2016 14:00


Den här rätten har hängt med länge hemma hos mig och är alltid lika populär. Jag använder färsk tortellini i det här receptet vilket gör att rätten går snabbt att tillaga. Följande ingredienser behövs till fyra personer.    2 pkt färsk tortellini...

Av cathrinsmat - 19 juli 2016 14:12


    Det här är en rätt som är ganska tidskrävande då såsen behöver puttra i 40 minuter. Men det är väl värt mödan för resultatet blir helt suveränt gott. Här kommer receptet som räcker till 4 personer:    4-5 kycklingfiléer salt svartpep...

Av cathrinsmat - 10 juli 2016 15:28


Blåmusslor är relativt billigt men känns ändå lite lyxigt. Den här pastarätten går dessutom snabbt att tillaga och resultatet blir supergott. Chilimängden går lätt att anpassa och tänk på att slänga bort de musslor som inte öppnar sig vid tillagning....

Av cathrinsmat - 7 juli 2016 21:03


Ikväll åt vi lammkotletter med chevrecreme tillsammans med en sallad som bland annat bestod av isbergssallad, chevreost och jordgubbar. Riktigt god och snabblagad mat som passar perfekt på sommaren. Ikväll lagade jag mat till mig och sonen och använd...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards